Gezond en lekker eten voor kinderen

Gezond en lekker eten voor kinderen

De tijd van ‘eten wat de pot schaft’ is allang voorbij. In het gezin van tegenwoordig hebben kinderen steeds meer te vertellen, dus ook over de maaltijden die geserveerd worden. Kinderen weten helaas niet altijd even goed welke voeding gezond voor hen is. Om te voorkomen dat het (avond)menu gedomineerd wordt door patat, pizza of pannenkoeken, is het de taak van de ouders om ervoor te zorgen dat gezond eten ook lekker is. Hier een aantal tips en tricks om gezond eten voor kinderen een stuk leuker, lekkerder en gemakkelijker te maken.

Tips om gezond eten leuk en makkelijk te maken

Het scheelt al een stuk als gezond eten ook leuk is. Gebruik bijvoorbeeld verschillende kleuren fruit bij het maken van fruitspiesjes. Kinderen houden van vrolijke kleuren en leuke vormpjes. Probeer daarom ook creatief te zijn in hoe je maaltijden presenteert, gezichtjes doen het altijd goed. Zorg er ook voor dat kinderen altijd de vrijheid krijgen om aan te geven als ze iets echt niet lekker vinden. Op deze manier blijft eten voor kinderen een positieve gebeurtenis.

Sta 10 minuten eerder op of maak de avond van te voren al een ontbijt/lunchpakketje klaar, zodat je er net iets meer aandacht aan kunt besteden. Zorg daarnaast voor variatie in de tussendoortjes die kinderen meekrijgen naar school. Denk aan eierkoek, ‘Draken’ of ‘Prinsessen’ smoothies, gedroogd fruit, reuze rozijnen, komkommer in vormpjes en onze favoriet ‘amandel/abrikoosballetjes met kokos’. Ook op het gebied van originele traktaties zijn een hoop gezonde ideeën te vinden. Betrek daarnaast kinderen bij het koken en bakken. Vertel ook waarom je voor bepaalde producten kiest en waarom niet. Hierdoor wordt je kind beetje bewust van waarom het bepaalde voeding eet en waarom niet.

Geef als ouder het goede voorbeeld

Het belangrijkste, en daar begint het mee, geef als ouder het goede voorbeeld. Begin zelf elke dag met een goed ontbijt voor jezelf én je kinderen. Eet gevarieerd en met een regelmatig patroon, zodat jij en je kinderen alle voedingstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben. Neem tijd en aandacht voor de maaltijden en maak er een moment van (geen telefoons, tablets en andere afleidingen). Zorg er ook voor dat je kinderen voldoende beweging krijgen naast hun gezonde voeding.

Handige recepten voor kinderen

Kinderen hebben voldoende voedingsstoffen nodig om goed te kunnen groeien en ontwikkelen, zowel lichamelijk als mentaal. Bekijk daarom gerust eens op onze receptenpagina, waar wij gezonde gerechten hebben uitgekozen die ideaal zijn voor een gezin met kinderen. In de basis van deze gerechten vind je producten die bordenvol energie (koolhydraten), proteïnen, vitaminen en minderalen zitten.