Hoe maakt je snel een gezond ontbijt?

Hoe maak je snel een gezond ontbijt?

Het ontbijt is misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Goed ontbijten geeft je lichaam de essentiële energie om de dag op een goede manier te beginnen. Je gaat namelijk ook niet met een auto rijden, zonder dat je getankt hebt. Toch vergeten we vaak om ’s ochtends goed te ontbijten en dat komt niet omdat we het niet willen, maar omdat we last hebben van tijdgebrek in de morgen. We draaien we ons liever nog een keer om om te ‘snoozen’, waardoor het ontbijt er meestal bij inschiet. Al rennend naar de auto eten we snel even een boterham of we ontbijten op het werk met een bak koffie. Herkenbaar? Wij helpen je met deze blog op weg om toch gezond te ontbijten.

Zorg voor voldoende energie en vocht in je ontbijt

Gedurende de nacht gebruikt je lichaam energie en vocht, hetgeen je in de morgen weer moet aanvullen. Het eerste basisprincipe van een goed ontbijt is daarom om voldoende energie (eitwitten, koolhydraten) en voldoende vocht (water, thee) binnen te krijgen.

Praktisch: Zet voordat je gaat douchen de waterkoker aan, zodat je na het douchen gelijk thee kunt zetten. Neem een schaaltje met magere yoghurt waarin veel vitamine B2 en B12 in zit. Vitamine B2 is noodzakelijk voor de opname van eiwitten en koolhydraten (energie) in het lichaam. Vitamine B12 is goed voor de aanmaak van rode bloedcellen, die nodig zijn voor een goed werkend zenuwstelsel. Combineer de yoghurt met havermout, muesli, hazelnoten, amandelen, walnoten of macadamia noten die vol zitten met gezonde vetten, vezels en vitaminen. Vind je magere yoghurt te zuur? Voeg dan nog een scheutje honing of suikervrije siroop toe.

Zorg voor voldoende variatie

Het tweede basisprincipe voor een goed ontbijt, is zorgen voor variatie. Als je elke dag hetzelfde eet, krijg je niet altijd alle voedingstoffen binnen die je nodig hebt. Vervang je schaaltje met yoghurt daarom een keer voor een rijstwafel met magere kaas en walnoten. Een fruitsalade met stukjes appel of peer is ook heel goed als ontbijt in combinatie met quinoa en cranberries. Bekijk onze receptenpagina voor meer snelle en gezonde ontbijtrecepten.